Ken je dat?
Als professional ben je betrokken bij kinderen / gezinnen waar schoolverzuim speelt.
Je begint klein en probeert samen met het kind en zijn ouders een oplossing te vinden.
Maar hoe hard het kind, zijn ouders of jij ook je best doen lukt het maar niet.
Dat geeft stress en frustratie. In eerste instantie voor het kind en zijn ouders.
Ze komen onder druk te staan.
Het geeft zorgen...
Heel gauw slaat dit over op alle betrokkenen.
Hulpverleners, school, de leerplichtambtenaar, enz.
De frustratie en machteloosheid worden groter.
Beknellend.
Verhoudingen en relaties verstarren en de samenwerking begint moeizaam te lopen.
De zorgen nemen toe en escalatie ligt op de loer.
Betrokkenen wijzen naar elkaar en houden elkaar verantwoordelijk.
Drang en dwang komen aan te pas.
Terwijl het schoolverzuim doorloopt…
Daarom wil ik je uitdagen om schoolverzuim anders te gaan zien. Als een symptoom of oplossing voor, de soms nog verborgen, werkelijke knelpunt. Om schoolverzuim te zien als een communicatie middel waar goed naar geluisterd moet worden. Door schoolverzuim systeemgericht te benaderen wil ik je uitdagen om het schoolverzuim vanuit een bredere perspectief te bekijken. Om samen met de betrokkenen te zoeken naar duurzame verandering.
Ik geef workshops en trainingen voor leerplichtambtenaren en doorstroomcoaches waarin je leert om op een systeemgerichte manier schoolverzuim te benaderen om vanuit je positie van waarde te zijn.
Van moeten naar ontmoeten
Interactieve circulaire training met aandacht voor integratie van kennis, vaardigheden en houding en zo veel mogelijk gerelateerd aan de eigen werkpraktijk. Na de training ben je in staat het schoolverzuim te zien in de sociale context waarin deze zich voordoet en dat schoolverzuim door deze context in stand kan worden gehouden. Klik hier voor meer informatie.